Stratégiai partnerségi megállapodást írt alá a MASZSZ a Nemzeti Fejlesztési Minisztériummal

news04-01

Gablini Gábor és dr. Fónagy János a sikeres aláírást követően

A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium és a Magyar Autós Szakmai Szövetség Startégiai Partnerségi együttműködési megállapodást írt alá februárban. Az aláíráson a minisztériumot Dr. Fónagy János államtitkár, a Szakmai Szövetséget Gablini Gábor elnök képviselte. A stratégiai partnerségi megállapodás annak érdekében jött létre, hogy a Magyar Autós Szakmai Szövetség szerteágazó szakmai tapasztalatainak figyelembevételével a gépjárművek teljes életciklusát, ennek kiszolgáló iparát, szakembereinek képzését, az üzembentartói felelősségből adódó kockázatok csökkentését, valamint a közlekedés műszaki és vagyonbiztonságát érintő szabályozás során, hatékony és közérthető jogszabályok születhessenek.

Az aláírás alkalmából Dr. Fónagy János elmondta, hogy ez a 16. megállapodás, amit a nyitott kormányzás elvét figyelembe véve kötött meg a minisztérium. Ez a munka bizalmat, szakmai egymásrautaltságot feltételez. Kiemelten fontos a megfelelő jogi szabályozás, a gépkocsik üzemeltetésével összefüggő, biztonsági kritériumokról. Alapvető, hogy ezek a szabályok betarthatóak legyenek, a szabályozás életszerű legyen, hiszen egy társadalom mindennapi állapotának egyik kiemelten fontos területe a közlekedés. Államtitkár úr megköszönte a szándékot és a kezdeményezést, hangsúlyozta, hogy ez a megállapodás egy élő, őszinte, egymással nyitott együttműködés reményében köttetik meg.

Gablini Gábor válaszában kiemelte, hogy ez a mai nap ünnep a Szövetség tagjai számára. Egy olyan elkötelezettséget erősít meg, amivel komoly előrelépést tehetünk az autós ágazat működési környezetének és a közlekedés biztonságának javítása érdekében. Beszélt arról, hogy a fejlődés az önvezető autók irányába mutat, mert a közlekedésben a legnagyobb kockázat maga az ember. 2020-tól véleménye szerint már sokak számára elérhető lesz az önvezető autó, amely az üzemeltetőktől és a javítótól egyaránt sokkal felelősségteljesebb magatartást kíván!

A Szövetség nevében elmondta, annak minden szereplője készen áll, hogy a megállapodásból fakadó lehetőségeket kihasználja, a munkával járó kötelezettségeket, pedig felvállalja. Végezetül köszönetet mondott Miniszter asszonynak, Államtitkár úrnak az együttműködés lehetőségéért, és Barna Péter úrnak a közreműködésért.

 news04-02
Balról jobbra: Konkoly Eszter (Gémosz), Kovács Ferenc MASZSZ alelnök, Gablini Gábor MASZSZ elnök, dr. Fónagy János államtitkár, Barna Péter főosztályvezető, dr. Havelda Miklós (ABAKE) és Fojt Attila (MGOE)

Interjú dr. Fónagy Jánossal

Az aláírást követően Konkoly Eszter, a Gémosz Marketing Bizottságának elnöke beszélgetett Dr. Fónagy János államtitkár úrral a MASZSZ megbízásából.

KE: Az aláírás során elhangzott, hogy ez volt a 16. együttműködési megállapodás, amit aláírtak. Hogy tervezik az együttműködést a MASZSZ-szal, milyen struktúrában?

FJ: A stratégiai megállapodások rendszerét a minisztérium 2010-ben alakította ki a vonatkozó jogszabályok alapján. A parlamenti államtitkárságon belül működik a parlamenti főosztály, ennek  a feladata a munka lebonyolítása, a technikai szervezés. Az eddigi gyakorlat az, hogy ha a felekre vonatkozó jogszabály-tervezeten dolgozunk, annak egy előkészítési szakaszába bevonjuk a stratégiai partnert, vagyis megküldjük neki a tervezetet, hogy véleményezze. Ez nem a legelején van, mert amíg házon belül nem tisztáztuk, hogy mit akarunk, addig nincs miről tárgyalni. Akkor tudunk véleményt kérni, ha a minisztérium, a kormány vagy a parlament elő tudja írni, hogy egy bizonyos szabályozási körben mit szeretne megvalósítani. A dolog fordítva is működik, amikor az együttműködő partner jelentkezik, hogy a napi munka során aggályosnak tart valamit, új szabályozást vagy egy korábban hozott rendelet felülvizsgálatát/megújítását kéri. Ennek tipikus területe a közlekedés, de számos más területen is van ilyen. A lényeg, hogy a 2 fél nem a sajtón keresztül üzen egymásnak, hanem személyesen ülnek le tárgyalni. Változó intenzitású partnerségek ezek, nincs mindenkivel napi szintű kapcsolat, de akik komolyan veszik, ott kialakul egy intenzívebb párbeszéd. Egy darabig mi közvetítünk, majd az illetékes szakállamtitkárság/szakfőosztály folytatja a párbeszédet, ahol már szakértői szinten tud folyni a megbeszélés.  Az elmúlt 3-4 év során voltak jelentős eredmények, gondolok itt pl. az egységes közösségi közlekedési törvényre, aminek az elfogadása után, a végrehajtása során már nem volt emlékezetes társadalmi vagy médiavita. Szakmailag ezért nagyon megéri tisztázni ilyen módon ezeket a kérdéseket. A véleménycsere az elején macerásnak tűnhet, de a szakmának már az is jót tesz, ha ki tudja beszélni a kívánságait, a bánatát, a bajait. Ez nem azt jelenti, hogy mindenkinek igazat adok, de mindenkit meg kell hallgatni.

KE: Van-e arra lehetőség, hogy ebbe a munkába dr. Völner Pál is bekapcsolódjon a későbbiekben?

FJ: Igen, ő fogja majd csinálni, mi a kapcsolatfelvételnek és a kapcsolattartásnak a technikai lebonyolítói vagyunk, a szakmai részt a szakmai államtitkárság végzi.

KE: Lát-e arra lehetőséget, hogy az együttműködés eredményeként a műszaki hibákból adódó balesetek száma lecsökkenjen az EU átlagra?

FJ: Az alapvető cél ez. A közlekedési, közúti balesetek egy jelentős része az emberi mulasztásra vezethető vissza, tehát az ember a leggyengébb láncszem a közúti közlekedésben. A nagy balesetek okainak vizsgálatánál mindig kiderül, hogy esetenként többszörös, halmozódó emberi mulasztás, vagy emberi hiba van. De a közutakon még mindig jelentős mértékű a műszaki okokra visszavezethető balesetek száma. Emiatt is nagy kampány folyik a szakszerűség kérdéséről, minden szakmai fórumon elmondjuk, hogy a gumik, fékek, a fékfolyadék minősége ezeknél az egyre növekvő teljesítményű kocsiknál alapkérdés. A szakma nagyon sokszor, nagyon sok helyen elmondja, hogy a házilagos barkácsolás, a látszólag olcsóbbnak tűnő, praktikusan megoldott dolgok nem egyszer tragédiához vezetnek, mert a nagyon nagy baleseteknél is sokszor kiderül, hogy pár cm-en múlott. Nem azért történnek meg a balesetek, mert nincs szerencsénk, ez legtöbbször a műszaki állapot miatt történik meg. A közúti közlekedés ma a mindennapi élet kikerülhetetlen részévé vált, az ember nem vonhatja ki magát alóla. Tehát a kérdésére válaszolva ez egy alapvető cél, hogy ennek a jármű tömegnek a műszaki biztonsága meglegyen, és azok, akik ezt csinálják, és amilyen eszközökkel, alkatrészekkel csinálják, azoknak a megbízhatósága 100%-os kell, legyen. Ilyen esetekben a talán, meg az azt hiszem, vagy az ugyan már a felébe kerül, ezek nem tolerálhatók. Ennek jelentőségét igazán azok tudják, akik részesei, áldozatai, vagy elszenvedői a baleseteknek.